JOOGA


Kevätkauden 2023 joogatunnit:


Tiistaisin

▪️klo 19.25-20.40 Yin-jooga 
 

Sunnuntaisin

▪️klo 15.30-16.30 Astangajooga alkeet
 (5 kerran LYHYTKURSSI )
▪️klo 16.30-18.00 Astangajooga alkeisjatko
▪️klo 18.00-19.30 Astangajooga mysore  


Yin-jooga

Yin-harjoituksessa rentoudutaan ja annetaan painovoiman tehdä työ. Yin-jooga parantaa aineenvaihduntaa ja nivelten liikkuvuutta ja tekee lisää tilaa koko kehoon. Yin täydentää yangia eli kaikkea dynaamista liikuntaa tai muuta elämän kiirettä. Tule rentoutumaan! Aiempaa kokemusta ei lajista tarvita ja jokainen tunti on oma rentouttava kokonaisuutensa. 


Astangajooga

Astangajoogan tuntivalikoimaan kuuluvat alkeistunnit, alkeisjatkotunnit ja alkeismysore/mysore-tunnit.

 Alkeistunneille voi osallistua rohkeasti mukaan kuka vain, eikä aiempaa joogakokemusta tarvitse olla. Alkeistunneilla käydään läpi rauhalliseen tahtiin asana- eli asentoharjoitus, johon kuuluvat aurinkotervehdykset, seisomasarja, osa istumasarjasta ja loppuliikkeistä. Lisäksi tunneilla tutustutaan hengitystekniikkaan ja lihaslukkoihin eli bandhoihin.
 Alkeistunneilla asanaharjoitus pidetään aluksi lyhyenä, jotta kaikki pystyvät omaan tahtiin omaksumaan harjoituksen. Jooga-asennot tehdään aina samassa järjestyksessä ja sopivaan tahtiin käydään läpi uusia asentoja. Asentojen opettelun lisäksi tunneilla harjoitellaan vinyasa-menetelmää eli hengityksen yhdistämistä asanoihin ja katseenkohdistamista määrättyyn suuntaan. Hengitys yhdistettynä asanoihin luo sisäistä lämpöä, joka puhdistaa ja vahvistaa kehoa tehokkaasti. Hengitys ja liike yhdistettynä katseen kohdentamiseen kehittää myös mm. keskittymistä ja mielen hallintaa. 

 Tunneilla opettaja ohjaa ja avustaa oppilaita sopivaan tahtiin. Tunneille voi ottaa oman joogamaton mukaan tai käyttää koulun lainamattoa.

Alkeisjatkotunneilla käydään läpi alkeistunteja pidempi ohjattu asanaharjoitus. Harjoitus on kestoltaan hieman pidempi (90 min) ja tunneillaan käydään läpi muutamia istuma-asanoita ja loppuliikkeitä enemmän kuin alkeistunneilla. Alkeisjatkotunnit sopivat alkeiskurssin käynneille ja tunneilla keskitytään uusien asanoiden harjoittelun lisäksi sujuvoittamaan vinyasa-menetelmää. Tunneilla tutustutaan myös mantroihin. Alkeisjatkotunneille voi osallistua mukaan myös tekemään lyhyemmän harjoituksen.

Alkeismysore/Mysore-tunneilla harjoitellaan astangajoogaa perinteisen tavan mukaisesti. Mysore-harjoituksessa asanat tehdään oman hengityksen tahtiin, omaa kehoa kuunnellen, opettajan läsnä ollessa. Tunneilla opettaja opastaa ja avustaa tarpeen mukaan asanoissa ja asanasarjassa eteenpäin. Mysore tunneilla opetus on yksilöllisempää ja harjoitus etenee jokaisen omaan tahtiin. Mysore-tunneille voi osallistua kaikki myös vasta-alkajat, esimerkiksi alkeiskurssin jälkeen. Aluksi asanasarja pidetään lyhyenä, jotta oppilas pystyy omaksumaan sen. Sarjaa ei siis tarvitse heti muistaa ulkoa ja jokainen saa edetä omaan, itselleen sopivaan tahtiin. Suorituspaineita ei tunneilla ole, sillä harjoitus on aina riittävä.

Tervetuloa mukaan!


Tuntivarustus

Harjoitteluasun on hyvä olla joustava, kevyt ja vartalonmyötäinen. Tunneille voi ottaa oman joogamaton mukaan tai käyttää koulun lainamattoa.


 Astangajoogan alkeistunneille voi osallistua rohkeasti mukaan kuka vain, eikä aiempaa joogakokemusta tarvitse olla. Alkeistunneilla käydään läpi rauhalliseen tahtiin asana- eli asentoharjoitus, johon kuuluvat aurinkotervehdykset, seisomasarja, osa istumasarjasta ja loppuliikkeistä. Lisäksi tunneilla tutustutaan hengitystekniikkaan ja lihaslukkoihin eli bandhoihin.
Alkeistunneilla asanaharjoitus pidetään aluksi lyhyenä, jotta kaikki pystyvät omaan tahtiin omaksumaan harjoituksen. Jooga-asennot tehdään aina samassa järjestyksessä ja sopivaan tahtiin käydään läpi uusia asentoja. Asentojen opettelun lisäksi tunneilla harjoitellaan vinyasa-menetelmää eli hengityksen yhdistämistä asanoihin ja katseenkohdistamista määrättyyn suuntaan. Hengitys yhdistettynä asanoihin luo sisäistä lämpöä, joka puhdistaa ja vahvistaa kehoa tehokkaasti. Hengitys ja liike yhdistettynä katseen kohdentamiseen kehittää myös mm. keskittymistä ja mielen hallintaa.
Tunneilla opettaja ohjaa ja avustaa oppilaita sopivaan tahtiin. Tunneille voi ottaa oman joogamaton mukaan tai käyttää koulun lainamattoa.

Tuntivarustus

Harjoitteluasun on hyvä olla joustava, kevyt ja vartalonmyötäinen. Tunneille voi ottaa oman joogamaton mukaan tai käyttää koulun lainamattoa.