Itämainen tanssi

Suomessa ja muualla maailmassa suosionsa vakiinnuttanut itämainen tanssi on peräisin Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta. Tanssin luonnollinen liikekieli sopii kaikille naisille ikään ja kokoon katsomatta.

Itämaisessa tanssissa keho on kokonaisvaltaisesti mukana ilmaisussa, mutta keskivartaloa käytetään huomattavasti enemmän kuin monessa länsimaisessa tanssilajissa. Mielikuvaan itämaisesta tanssista yhdistetään usein sulavaa, notkeaa, pyörivää ja aaltoilevaa liikekieltä. Yhtä paljon tanssi sisältää nopeita ja rytmikkäitä liikkeitä, jotka antavat tanssiin vauhtia, sähäkkyyttä ja ryhdikkyyttä. Kädet kehystävät keskivartalon liikkeitä tai elävät omaa koristeellista elämäänsä.

Tanssi vaatii keskittymistä ja koordinaatiokykyä, mutta harjoittelun palkitsee koko vartalon hallinnan kehittyminen. Tanssi onkin oman vartalon tuntemista ja sillä leikittelyä. Itämaisen tanssin luonnolliset liikeradat eivät kuormita kehoa, ja monet harrastajat ovat saaneet tanssin keskivartaloa vahvistavasta harjoittelusta helpotusta esimerkiksi niska-hartiaseudun jännitystiloihin ja selkäongelmiin.

Tanssistudio Sahramissa voi opiskella itämaista tanssia kaikilla tasoilla alkeista edistyneisiin saakka. Tanssitunnit sisältävät niin sykettä nostattavia jaksoja kuin rauhallisempiakin hetkiä alkuverryttelyn ja loppuvenyttelyn lisäksi.

Itämaisesta tanssista voi lukea lisää osoitteesta www.itamainentanssi.fi

Tasoryhmät:

Itämaisen tanssin tasoryhmäjaottelu ei ole lukukausiin tai vuosiin sidottu. Siirry tasolta toiselle mieluiten, kun hallitset edellisen tason tekniikat. Silloin tanssiminen on hauskempaa ja saat seuraavan tason opetuksesta enemmän irti. Voit mainiosti jäädä useaksi lukukaudeksi samaan tasoryhmään - ohjelma muuttuu aina sen verran, että tylsää ei tule olemaan. Jos olet epävarma sopivasta tasoryhmästä, kysy opettajan mielipidettä. Vaikea tasoryhmä ei tosin ole täysi katastrofi: joudut vain pinnistelemään taitojesi rajoilla etkä saa vielä kaikkea irti opetuksesta.

Alkeet

Lähtötaso: ei vaatimuksia, sopii myös kertaajille

  • perusliikkeitä
  • instrumentteihin ja muutamiin perusrytmeihin tutustuminen
  • pieniä tanssisarjoja
  • tutustuminen huiviin

Keskitaso

Osattava: Esim. perusasento, kameli (eli vatsarullaus eli undulaatio), lonkanpudotus

  • perustekniikkaa ja uusia liikkeitä
  • sarjoja, rytmikertaus sarjoilla
  • tanssirekvisiittaan tutustuminen (keppi, milaya, sormisymbaalit)
  • eri tanssityyleihin tutustuminen koreografian kautta

Jatkotaso

Osattava: esim. värinät, haggala-kävely, vatsarullaus liikkuen, pitkien sarjojen hahmotus

  • perustekniikkaa ja sovelluksia, uusia liikkeitä
  • pidemmät sarjat, vaativammat rytmit, välineharjoittelua
  • koreografia ja koreografioihin liittyvää tekniikkaa

Edistyneet

Osattava: edeltävien tasojen tekniikka ja tyylit tuttuja

  • haastavaa tekniikkaa ja sarjoja, myös välineiden kanssa
  • haastava koreografia tai koreografioita
  • koreografioihin liittyvää tekniikkaa
  • valmius improvisaatioon

Tuntivarustus

Mukavat, joustavat vaatteet, esimerkiksi trikoohousut ja t-paita. Paljaat jalat tai tossut. Huivi lantiolle.